Historie van de meest betrouwbare tweedehands auto: de volvo 240 estate

Wie zijn wij

Van huis uit zijn Adriaan en Ruben opgegroeid met Volvo's en Saabs in het gezin. Adriaan heeft met zijn bouwkundige achtergrond altijd al een zwak gehad voor de no-nonsense Volvo's van voor de Chinese overname van Geely. Na jarenlang een 240 estate te hebben gereden, ontstond al snel na verkoop van deze auto heimwee, VOLVO240ESTATES.NL was geboren.

Zoon Ruben, scout de aankopen die onze collectie maken. Alleen de beste exemplaren worden in de selectie opgenomen. Samen proberen zij het erfgoed van de iconische 240 in stand te houden, en de mooiste 240's te conserveren.

Daarnaast zijn wij in september te vinden op de VolvoKlassiekerBeurs in Rosmalen met een eigen stand. Wij nemen een aantal exemplaren uit de collectie mee.

de meest betrouwbare tweedehands auto - de volvo 240 estate

de meest betrouwbare tweedehands auto - de Volvo 240 Estate

Volvo 240

In 1974 is de Volvo 200-serie op de markt geintroduceerd als opvolger van de 100-serie. De stationwagon heeft de aanduiding 245.

Vanaf 1981 verandert Volvo de naam van 244/245 naar 240, waarbij de stationwagon voortaan wordt aangeduid als Estate. Ten opzichte van de 245 zijn er een aantal uiterlijke wijzigingen doorgevoerd. De bumpers zijn ranker en maken de Volvo 10 cm korter en 12 kilo lichter. Grill en verlichting zijn ook aangepast, achterlichten lopen door in de zijkant. De zwarte lijsten rond de zijramen zijn nieuw.

Vanaf 1985 levert Volvo nog slechts de B200F en B230F motoren in diverse varianten, het vermogen loopt uiteen van 101 pk tot 131 pk.

Vanaf 1988 hebben alle Volvo's een katalysator en wordt de 240 uitgeroepen tot family car of the year. Lange tijd is er een DL en een GL versie leverbaar, waarbij de GL zich onderscheid door centrale portiervergrendeling, pluche bekleding, zwarte trimming en de automatische niveauregeling en achterruitewisser met interval. Koplampwissers, verwarmde buitenspiegels zijn verkrijgbaar tegen meerprijs.

Op de Nederlandse markt is vanaf 1992 de 240 Estate nog slechts leverbaar als Polar of GLE uitvoering met centrale portiervergrendeling, elektrische ramen, tricot pluche bekleding, metallic lak en de 25-spaaks Corona velgen. De Polar is ook met een B200F motor verkrijgbaar die111 pk levert. De 240 Polar 2.0 kost dan fl. 46.950 en de 240 GLE fl. 55.100.

Op 5 mei 1993 rolde in de Torslanda fabriek in Gotenburg de laatste Volvo 240 in Tropic green metallic van de band. In bijna 19 jaar zijn er meer dan 2,8 miljoen exemplaren van de 240 sedan en estate gebouwd.

 

Volvo 240 Super Polar

Op initiatief van de Italiaanse dochteronderneming is in 1990 de 240 Super Polar ontwikkeld en gebouwd door Volvo Cars Italy, exclusief voor de Italiaanse markt. De Super Polar werd t.o.v. de Polar tegen een meerprijs geleverd vanaf 1 januari 1991 tot in 1993 en is de meest complete uitvoering van de 240 die Volvo ooit heeft geproduceerd.

De standaard uitrusting van de Super Polar bestaat uit:
- in vier metallic kleuren leverbaar
- 2.0 l injectie 4-cilindermotor (B200F) met 112 pk
- 14 inch lichtmetalen Scorpius velgen
- handgeschakeld met 5 versnellingen
- lederen interieur
- ABS
- elektrisch verstelbare, verwarmde spiegels
- airco
- toerenteller
- stoelverwarming
- elektrische ramen voor en achter
- lederen pookhoes
- achterruitverwarming
- lambda sonde en katalysator

 

Accessoires

Voor de 240 Estate zijn de volgende accessoires verkrijgbaar:
- bagagerolhoes
- bagagerek
- 5-spaaks Virgo velgen, 25-spaaks Corona of Scorpius velgen
- mistlampen
- diverse dashboardmeters: buitentemperatuur, oliedruk, amperage etc
- middenarmsteun met 4 bekerhouders
- 3e bankje
- hoofdsteunkussens
- dakrail, eventueel met bijpassende dragers
- roofrack
- cruise control
- lederen pookhoes.

 

Contact

Voor meer informatie, een bezichtiging of proefrit kunt u contact opnemen via mail of telefoon.